Scootmobiel ongevallen in het verkeer

Het besturen van een scootmobiel vergt kennis van het verkeer, want u gaat er immers mee het verkeer in. Hoewel er steeds vaker op wordt gelet dat de veiligheidsmaatregelen op een scootmobiel voldoende zijn, blijkt dat rem- en knipperlichten niet altijd goed zichtbaar zijn. Nog niet alles omtrent veiligheid van scootmobielen in het verkeer is goed geregeld.

Training voor veilig rijden
Niet alleen de rem- en knipperlichten leveren soms problemen op. Ook de achteruitkijkspiegel is geen verplicht onderdeel. Vooral voor minder valide mensen kan een gebrek hiervan heel gevaarlijk zijn. Voor hen is achteruit kijken of over de schouder kijken soms heel moeilijk. Hierdoor is het belangrijk om extra alert te zijn tijdens het rijden.

Een ander punt om bij stil te staan is het feit dat cursussen en trainingen niet verplicht zijn voor voordat men een scootmobiel begint te rijden. In sommige gemeenten is een dergelijke training wel verplicht, maar dat alleen lokaal beleid. Aangezien de regels rondom mobiliteitsgoederen per gemeente verschillen, is er geen vastgestelde maatstaf waar aan wordt gehouden. Dat betekent dat ouderen soms met een scootmobiel het verkeer ingaan terwijl ze nog nooit eerder een scootmobiel hebben gereden.

Stijging verkeersslachtoffers
Ook uit cijfers blijkt dat de afgelopen jaren een stijging heeft plaatsgevonden van het aantal verkeersslachtoffers die een scootmobiel reden. Onderstaande tabel omvat de gepubliceerde cijfers van 2005 t/m 2009 van verkeersslachtoffers onder scootmobiel rijders.

Geregistreerde verkeersslachtoffers onder scootmobiel rijders
Jaar 2009 2008 2007 2006 2005
Ernstig gewond 31 29 16 5 4
Bron: SWOV Cognos